Fremtidens ledere
Uddrag af artikel i Jyllandsposten, maj 2019
For at lykkes i lederjobbet er der nemlig mange aspekter at tage i betragtning. Læs teamkonsulent og partner i CoastZone, Henrik Møllers gode råd og vurdering af fremtidens ledere her:
- I fremtiden skal man som leder være dygtig til at bestride en dobbeltrolle, hvor man dels er leder for sine medarbejdere, dels indgår i teams med dem. Balancen ligger i at man som leder skal være i stand til at agere på lige vilkår med de medarbejdere, man samtidig er leder for.
- På den kommunikative front skal du som leder på den ene side være dygtig til at sidde i helikopteren og nøgternt definere og præcisere de mål, der arbejdes frem imod, og på den anden side i adfærdsmæssig kontekst, beskrive de følelser der kan være, mens teamet arbejder frem mod målet -og når teamet har nået sit mål. Det stiller krav til lederen om at være klar i sin kommunikation og sikre medarbejdernes tillid og opbakning. I sidste ende skal alle sidde tilbage med en fællesskabsfølelse a la den, man for eksempel har på et fodboldhold, hvor alle er afhængige af hinanden for at kunne vinde kampene og dermed fejre succeserne.
- Ledere skal lære at vise sårbarhed og lytte frem for kun at fokusere på, at have styr på alle ting, have alle de bedste svar og ikke have nogen svagheder. Det er faktisk en god idé at være stille, når andre kommer med bud på, hvordan man kan løse udfordringerne. Stilhed i kommunikationssammenhæng, kan meget. Et godt værktøj som leder kan være, at bruge tiden, hvor en anden taler, på at lytte, i stedet for, straks at gå igang med at overveje, hvad man selv vil sige og så snart der er mulighed det, udnytter sin vejrtrækning til at få ordet!
Læs hele artiklen her.
Jeres lederudvikling
Vil du vide mere? Klik dig rundt i vores udviklingsunivers eller kontakt os for mere information om, hvordan vi i praksis kan hjælpe jer i lederteamet; med udvikling af de enkelte ledere og til at bringe forskelligheder og samarbejde i fokus. Vi lover, at resultaterne taler for sig selv!