Fælles mål på tværs af faggrupper

Inger Dittmann, oversygeplejerske i Lukashuset, havde brug for at styrke sit team i forhold til at arbejde mod fælles mål på tværs af fagligheder. I Lukashuset indlægges børn og unge, med deres familier til aflastning og palliation i forbindelse med livstruende sygdom eller livsafslutning. Dette betyder, at det er utrolig vigtigt, at det professionelle tværfaglige team står stærkt og i fællesskab arbejder mod det overordnede fælles resultat - at skabe så optimal livskvalitet for hver enkelt familie som muligt.

Med et mål om at samle kollegerne på tværs af fagligheder, gøre dem bedre til at arbejde som én enhed og give nye, gode redskaber til at opnå fælles resultater, sammensatte teamkonsulent Henrik Møller et teamudviklingsforløb med udgangspunkt i High Performance Team tanken og The Five Behaviors of a Cohesive Team®.

Skab tillid og brug gode konflikter i hverdagen

På dagen var der fokus på de fem adfærdstrin til fælles resultater; tillid, konflikt, commitment, ansvar og resultater. Faglige indlæg om teorierne bag læringskoncepterne dannede grundlag for refleksioner og ny forståelse for samarbejdet i teamet, imens praktiske øvelser tydeliggjorde nødvendigheden af tillid og gjorde det nemmere at implementere de gode konflikter i hverdagen.

Blandingen af ny viden og praktiske erfaringer fik teamet til at tage ansvar for de fælles beslutninger og fokusere på arbejdet mod fælles resultater.

Ærlig feedback og værdien i forskelligheder

I løbet af dagen tog teamet desuden første skridt i udviklingen af en fælles feedback-kultur med fokus på at spille hinanden gode og tale åbent og ærligt omkring, hvad man har brug for fra sine kolleger. Her fik især en øvelse med fysisk synliggørelse af teamets DiSC profiler låst op for forståelsen af mulighederne i hinandens forskelligheder. Både på dagen og da teamet vendte tilbage til hverdagen.

Forløbet blev afsluttet med en opsamling af læringspunkter og personlige action points i hverdagen, der bandt en sløjfe omkring de mange punkter, teamet havde været igennem.

Skal vi hjælpe med jeres forandringsproces?

Vi anbefaler et møde med én af vores teamkonsulenter, hvor vi i fællesskab klarlægger jeres mål samt vender muligheder og løsninger. I den indledende fase vil I høre os stille mange spørgsmål, men vi forventer ikke, at I har svarene på forhånd. Faktisk er det en væsentlig del af vores opgave at hjælpe jer med at skabe denne klarhed. Sammen finder vi ind til, hvordan vi klogt og effektivt når jeres mål, hvilke værktøjer der skaber værdi i jeres situation, og hvilken frekvens, der giver mening i jeres hverdag.

Læs mere om vores måde at arbejde på her.

Henrik Møller

Consultant | Partner
Jeg kunne meget tydeligt se og høre, at teamet bevidst eller ubevidst brugte de nye værktøjer i vores efterfølgende dialog og arbejde sammen. Jeg gik fra dagen med en god oplevelse, og den røde tråd igennem teori og praktiske øvelser, hvor deltagerne trak på deres ny-tillærte viden, gav mig tro på, at vi er på rette vej. Endnu en gang tak for gode og udbytterige dage.

Inger Dittmann

Oversygeplejerske, Lukashuset

Andre kundecases

  • Fire smilende mennesker som er samlet til teambuilding

    Kundecase: Euromaster Danmark

    CEO Henrik Fusager havde fået 2 år til at vende den nedadgående kurve. Han ville skabe et High Performance Team med et tæt samarbejde i ledelsen. Læs hvordan vi hjalp Euromaster Danmark med at nå sine mål.
    Læs mere
  • Kundecase: Rustet til forandring

    Som start på et nyt år med større forandringer forude, samlede Spar Nord Aarhus alle medarbejdere til kickoff. CoastZone var facilitator og satte fokus på strategi og samarbejde, adfærd og forskelligheder.
    Læs mere
  • Kundecase: Sundhed og sammenhold

    Sæt fokus på fysisk sundhed på arbejdspladsen, og øg koncentrationen, effektiviteten og sammenholdet. Læs hvordan Siemens Gamesa Renewable Energy hjalp hinanden med at nå de personlige og fælles mål.
    Læs mere

Vi hjælper dig på vej